יום שני, 15 באפריל 2019

מטלה 1- קודים, סמלים וסימנים- ניתוח גרפיטי



1
  • מסר הכיתוב בתמונה- סימבולי
המילים אינן מייצגות את מושאייהן.
מדובר בניגודיות. בסיפורה  "אליסה בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, אליס קטנה וגדולה לסירוגין במהלך ניסיונותיה לעבור את הדלתות. תחילה היא נכשלת, אך בהמשך- מצליחה. לעומת זאת, האמן נכשל ללא הרף. לדבריו, "דלתות בפניי נסגרות" מראה על כך שבשבילו לא הכל אפשרי, ודלתות נסגרות בפניו וחוסמות לו אפשרויות והזדמנויות. אולי הוא מנסה להעביר לצופה את המסר שהוא לא חי בעולם הקסמים של אליסה וישראל ודאי שאינה ארץ פלאות, הוא ממש מיואש.


  • צבע הרקע של הציור- ורוד- סימבולי

השימוש והפירוש של הצבע הורוד הוא סימבולי. כיום, הצבע מזוהה עם ילדותיות, תמימות וילדותיות. יחד עם זאת, בהקשרא זה מדובר באירוניה, כי האומן מצביע על כך שהוא מתוסכל ושהוא לא חי בארץ הפלאות בו הכל מסתדר והכל אפשרי

  • ציור של אליסה- אייקוני

ניתן להבין דיי בבירור שזה ציור של אליסה, ילדה קטנה ותמימה שהעולם פתוח בפניה. בתמונה הפנים שלה לא מופיעות וזה מסמל את כך שחסר בה משהו ולא הכל מושלם כמו שזה נראה ומובע בסרט. ייתכן שעריפת הראש מקאברית, ראשה של עליסה קטוע כשם שחלומותיו של היוצר הם חלומות עקרים ומנוטראלים.


  • קונטקסט (רקע) של היצירה

היצירה בוצעה על קיר אפור באיזור מוזנח, מלוכלך עם הרבה פחים ופסולת, ייתכן שזהו ייצוג הולם למצב הנפשי וההשקפה של האמן- מתוסכלת ומרגישה שכל הדלתות סגורות בפניה.




התפקיד של גרפיטי הוא העברת ביקורת על נושאים בקשת תחומי עניין רחבה ומתן אפשרות ומקום לשחרר כעס ותסכול כלפיהם. העיריות המקומיות יוצרות פסטיבלי גרפיטי ו"מעלימים עין" מיצירות הגרפיטי (למרות שהן מנוגדות לחוק ונחשבות ואנדליזם) הן מפני שזה מעצים שכונות חלשות ועניות, מפתח את התרבות והתיירות בערים, ומעניק מתן אפשרות לחופש הביטוי.
2

  • ציור של ביבי נתניהו- אייקון

בציור מופיע ראש הממשלה, ביבי נתניהו, ערום, כורע על ברכיו ומשלשל את צרכיו. גופו צבוע בצהוב והבעת פניו נראת זדונית עם חיוך קטן כאילו הוא מתכנן משהו. 
הייצוג של נתניהו קריקטורי, סאטירי- ניכר כי מופנית כלפיו ביקורת נוקבת.


  • צואה- אייקון

בתמונה רואים את ביבי כשהוא מוציא את צרכיו, ייצוג זה עולה בקנה אחד עם המטאפורה "מחרבן עליכם",  ראש ממשלה "חרא" כמו מה שהוא בדיוק עושה. הצואה מוקפת בזבובים וזה מסמל על כך שהצואה שלו מסריחה, כמו ביבי, וזה נראה כאילו הוא מחזיק ונשען על פח רחוב שיש לידו, כאילו זה הכלי עזר שלו, משענת קנה רצוץ. אין לו אפילו על מה להישען.


  • לוקיישן- אייקון

הציור בוצע במקום מעופש, ליד פח זבל וערימות של פסולת גם מחוצה לו, זה מסמל את המצב במדינה ודרך הממשל וניהול המדינה של ביבי\, שהוא עושה את זה בצורה עקומה ולא נכונה



התפקיד של גרפיטי הוא העברת ביקורת על נושאים בעיקר פוליטים, לתת לאזרחים מקום לרדת על העלי הכוח (השלטון, ההגמוניה) ומתן אפשרות ומקום לשחרר כעס ותסכול כלפיהם. בנוסף לכך, זה מספק מידע ומגוון דעות, מה שעוזר לאזרחים לגבש עמדות בנושאים אקטואליים. מצד השלטון, מתן האפשרות לביטוי אומנותי ברחובות גם בנושאים פוליטיים, גורמת לאזרחים להיות "מרוצים" ומונעת מהם לפעול בכוח ולצאת להפגנות. 
העיריות המקומיות יוצרות פסטיבלי גרפיטי ו"מעלימים עין" מיצירות הגרפיטי (למרות שהן מנוגדות לחוק ונחשבות ואנדליזם) הן מפני שזה מעצים שכונות חלשות ועניות, מפתח את התרבות והתיירות בערים, ומעניק מתן אפשרות לחופש הביטוי.













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה